Rogier Hoorn sport- en prestatiepsycholoog VSPN®/NIP
Testimonial Frank Hartkoren - Squash
'Het is belangrijk dat het mentaal goed zit!'


Frank Hartkoren volgde in 2006 mentale training bij Rogier Hoorn van SportsMind

Wat zijn je beste prestaties tot nu toe?
Mijn beste prestatie tot nu toe is dat ik mij in 2006 heb geplaatst voor het Nederlands team onder 19 dat voor de WK naar Nieuw-Zeeland mocht. En met het Nederlands team onder 19 ben ik in datzelfde jaar 3e geworden van Europa.

Wat is je mooiste sportherinnering?
De mooiste herinnering heb ik aan de 3e plaats van Europa die ik heb behaald met het Nederlands team onder 19 jaar. Ik ben er trots op dat je zoiets met het team bereikt.

Hoe heeft mentale training jou geholpen?
Ik voel mij mentaal sterker. Mijn zelfvertrouwen is groter en ik weet hoe ik mij beter kan concentreren.

Waarom is mentale training zinvol voor jouw sport?
Squash is vooral een individuele sport. Alles ligt bij jezelf. Als jij zelf niet goed presteert, heeft het meteen gevolgen voor je resultaat. De druk komt alleen bij jou te liggen en dus is het belangrijk dat je mentaal sterk bent.

Waarom heb je een sportpsycholoog bezocht?
Ik wilde mij graag plaatsen voor het WK team onder 19. Om dat doel te behalen, moest ik van iemand winnen waar ik telkens van verloor. Waarschijnlijk verloor ik het vooral mentaal van hem.

Wat was je verwachting van mentale training?
Ik verwachtte eerlijk gezegd niet zo veel. Ik wist niet wat het in hield. Mijn trainer vond eigenlijk dat ik maar eens naar een sportpsycholoog moest. Na het intakegesprek wist ik dat ik door de mentale training kan leren te presteren wanneer het nodig was.

Wat heb je gedurende de mentale training geleerd?
Ik heb geleerd dat mijn gedachten invloed hebben op mijn spel. Daarnaast maakte ik met Rogier na een toernooi/wedstrijd een wedstrijdanalyse. Dit was nuttig omdat het mij nieuwe inzichten verschafte. Het komt allemaal neer op zelfreflectie.

Wat vond je het meest verrassend aan mentale training?
Ik dacht altijd dat mentale training heel abstract was en een beetje 'abracadabra'. Maar er zijn eigenlijk best veel concrete dingen die je zelf kan doen, zoals bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en gedachtecontrole.

Waarom zou je een andere sporter mentale training aanraden?
Ik zou een ander mentale training aanraden, aangezien het mentale aspect toch een van de belangrijkste dingen in het spel is. Het is belangrijk dat het mentaal goed zit!