Rogier Hoorn sport- en prestatiepsycholoog VSPN®/NIP
Testimonial Marlies Smulders - Roeien
'Het is een machtig gevoel om je zwakke punten in sterke te leren omzetten.'


Marlies Smulders (1982) volgde in 2003 mentale training bij Rogier Hoorn van SportsMind

Wat zijn je beste roeiprestaties tot nu toe?
Zilver met de Holland acht op de Olympische Spelen van Peking, brons in Athene in 2004 en zilver met de Holland acht op de Olympische Spelen van Beijing in 2008.

Waarom heb je een sportpsycholoog bezocht?
Fysiek en technisch ging het best goed, maar ik vond dat ik op mentaal gebied nog wel wat kon verbeteren. Ik had vooral last van mijn negatieve denken voor en tijdens de wedstrijd en de trainingen.

Je negatieve denken?
Ja. Soms denk ik negatief tijdens een roeiwedstrijd of training en dat maakt technisch goed roeien heel lastig.
In sommige wedstrijden dacht ik 'die andere roeister is beter dan ik', of 'als ik nu maar niet dit doe of dat doe' of 'ik moet niet naar de tegenstander kijken'. Oftewel, ik was gewoon teveel aan het denken, vooral aan wat ik niet moest doen. Ik heb geleerd dat ik beter kan denken aan wat ik wel moet doen!
Zeker tijdens een jaar waarin je naar een WK of de Olympische Spelen toewerkt is het heel belangrijk dat je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt en de goede gedachten vasthoudt. In de mentale training heb ik geleerd hoe ik dat kan doen.

Wat verwachtte je van mentale training?
Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik moest verwachten. Toch heb ik het gedaan omdat ik het idee had dat je er alleen maar positiever uit kunt komen. Ik hoopte vooral dat ik mijn negativiteit kon leren omzetten in meer positief denken en daardoor harder zou kunnen roeien. En is dat gelukt?

Wat heb je nog meer geleerd?
Nou, dat iedere sporter onzekerheden en gevoelens heeft die je kunnen belemmeren in je sport. Door erover te praten met een sportpsycholoog kun je er een bepaalde richting aan geven, leer je hoe je ermee om kunt gaan, en kun je (samen )aan deze punten werken en bepalen wat voor jou het beste werkt.

Wat vond je het meest verassend aan mentale training?
Dat je echt mentaal sterker kan worden. Bewust worden van je zwakke punten, daaraan werken en daar zo sterke punten van maken. Het is een machtig gevoel als je beseft dat je je zwakke punten overwonnen hebt en merkt dat het sporten beter gaat.

Waarom zou je een andere sporter mentale training aanraden?
Omdat het net zoals fysieke en technische training heel belangrijk is om ook aan je mentale punten te werken. Het hoort er gewoon bij.